woensdag 3 november 2010

Dimme’s tonkatsu met bimi, oesterzwammen, pittige mango en udon noodles


Vandaag een gastschrijver op mijn blog :-) Dimme maakt Japanse tonkatsu voor twee.







Na alle drukte van de afgelopen tijd leek het me goed om weer eens voor
mijn lieve vriendinnetje te koken. Ik wilde weer eens Japans te koken, maar tegelijkertijd iets nieuws uitproberen. De basis had ik snel bedacht; udon noodles (dikke Japanse noodles), tonkatsu (gepaneerde varkensfilet) bimi (een groente die op broccoli lijkt) en oesterzwammen gebakken in sojasaus. Maar ik wilde iets spannends en origineels toevoegen. De smaken zout en pittig waren gecoverd dus er moest iets zuurs of zoets bij. Ik besloot het risico te nemen, kocht een mooie rijpe mango en ging aan de slag.

Wat heb je nodig voor 2 personen?

- udon noodles (dikke Japanse noodles, te koop bij de toko)

- 1 schaaltje bimi (Albert Heijn)

- 1 bakje oesterzwammen

- 1 flinke varkensfilet

- rijpe mango
- Japanse sojasaus
- chilisaus
- cayennepeper

- panko (Japans paneermeel, bij de toko)
- wasabi-mayonaise (toko)

- shichimi (Japans zeven-kruidenpoeder, te koop bij de toko)


Hoe maak je het?
1.
Als eerst sneed ik een kwart van de mango in kleine blokjes en marineerde die in chilisaus, cayennepeper en sojasaus. Ik zette twee grote pannen met water op het vuur voor de bimi en de noodles. 2. Daarna begon ik met het bereiden van de varkensfilet voor de tonkatsu. De filet moet mals en dun geslagen worden met een vleeshamer om vervolgens gekruid te worden met shichimi. Haal de gekruide filet door een geklopt ei in een diep bord en paneer d
eze in panko. 3. Halveer de stronkjes bimi in de lengte. Als het water kookt, gaat de bimi in de ene pan en de noodles in de andere. 4. Bak de tonkatsu in een koekenpan met een goede laag olie of boter. 5. Snijd intussen de oesterzwammen zeer grof en bak deze in een beetje boter of olie. 6. Schep de bimi uit het kokend water, laat goed uitlekken en voeg bij de oesterzwammen. Scheut sojasaus toevoegen en de pan regelmatig schudden zodat niks aanbakt. 7. Houd de tonkatsu goed in de gaten en haal deze uit de pan zodra deze gaar en aan beide kanten bruin gebakken is. Eenmaal uit de pan snijd je de tonkatsu in dunne plakken. 8. Als de groenten klaar zijn, leg je ze even apart en bak je de mango kort in de koekenpan waar je de groente in hebt gebakken hebt. De mango wordt warm en zacht. 9. Schep de noodles op een bord, bedek met de oesterzwammen, bimi en mango. Leg de plakjes tonkatsu erover heen en bedek met tonkatsu saus en beetje wasabi-mayonaise.

Itadakimasu!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten